
Reprezentacja spółki w likwidacji
Ostatnim etapem życia każdego przedsiębiorstwa jest jego likwidacja, w wyniku której przestaje ono istnieć. Proces ten można przeprowadzić w formie upadłości likwidacyjnej korzystając z przepisów prawa upadłościowego lub, co nierzadko się zdarza, podczas likwidacji jako procesu przewidzianego w przepisach Kodeksu spółek handlowych. Oba te procesy są wynikiem okoliczności prawnych i decyzji przedsiębiorcy podejmowanej w sytuacji braku możliwości zrestrukturyzowania przedsiębiorstwa i dalszego jego funkcjonowania, ale również w wyniku indywidualnych zdarzeń losowych jak np. choroby, zmiana miejsca zamieszkania czy też inne zdarzenia losowe. Przeprowadzenie procesu likwidacji w rozumieniu k.s.h. wymaga wykonania szeregu czynności prawnych, których ostatecznym skutkiem będzie wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców. Proces ten jest obligatoryjny nawet wtedy, gdy spółka nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej.
Nasz zespół prawny kompleksowo przeprowadzi cały proces likwidacji, w tym:
- Wykonamy dokładną analizę prawną i finansową dokumentów dostarczonych przez klienta. Na tym etapie szczegółowo przeanalizujemy bilans przedsiębiorstwa i rozstrzygniemy czy nadaje się ono do procedury likwidacyjnej bez przeprowadzania upadłości,
- Stworzymy dokumenty finansowe niezbędne do przeprowadzenia likwidacji spółki (bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa) na bazie danych oraz informacji dostarczonych przez przedsiębiorcę, w sytuacji gdy dotychczasowa księgowość z różnych względów nie będzie w stanie dostarczyć tych dokumentów,
- Przygotujemy całą niezbędną dokumentację (w tym projekt aktu notarialnego) do otwarcia likwidacji. Na życzenie klienta obejmiemy również funkcję likwidatora, co uwolni przedsiębiorcę od konieczności reprezentowania spółki w trakcie likwidacji oraz bycia dyspozycyjnym wobec potencjalnych wierzycieli lub administracji publicznej w trakcie całego procesu likwidacji,
- Przeprowadzimy wszystkie obowiązkowe procedury likwidacyjne, w tym: ogłoszenie o otwarciu likwidacji, wezwanie wszystkich wierzycieli do zgłoszenia swoich wierzytelności. Spieniężymy cały istniejący majątek spółki, ściągniemy wszystkie należne spółce należności, renegocjujemy z wierzycielami wysokość długów spółki w taki sposób, aby przedsiębiorca po likwidacji miał szanse zachować pewną cześć majątku po spółce,
- Poprowadzimy pełną księgowość spółki w trakcie likwidacji. Dokonamy wszelkich obowiązkowych rozliczeń z urzędami skarbowymi i ZUS, poprowadzimy całą sprawozdawczość związaną z plikami JPKV7, deklaracjami rocznymi CIT lub PIT, uporządkujemy wszystkie sprawy kadrowe i płacowe z ewentualnymi pracownikami spółki,
- Po zakończeniu procesu likwidacyjnego przygotujemy pełną dokumentację niezbędną do wykreślenia spółki z rejestru przedsiębiorców w KRS. Złożymy do sądu rejestrowego kompletny wniosek i dostarczymy przedsiębiorcy postanowienie sądu o wykreśleniu spółki z rejestru po wydaniu go przez sąd.